top of page
Search

Schoonmaken krijgt steeds meer waardering


Cleaning Professionals nam geleidelijk 30 KMO bedrijven over

Er wordt steeds meer waarde gehecht aan schoonmaken, mede door de coronacrisis. Het Belgische schoonmaakbedrijf Cleaning Professionals heeft in ruim tien jaar tijd 30 KMO bedrijven overgenomen in heel Vlaanderen. Marco Apers (61) uit Hulst richtte in 2007 samen met stadgenoot Luc van de Voorde (59) Cleaning Professionals op. ,,Terwijl schoonmaken vroeger een sluitpost op de begroting was voor veel bedrijven, staat het tegenwoordig synoniem voor veiligheid. En aan safety wordt de hoogste prioriteit gegeven. Veilig schoonmaken, desinfecteren en een virusvrije werkomgeving zijn essentieel. De huidige coronatijd is een extra stimulans voor goed poetsen”, legt Marco uit. Hij ging onlangs met vervroegd pensioen en is inmiddels als dagelijks bestuurder opgevolgd door Peter Augusteyns (54) uit het Vlaamse Boechout. Cleaning Professionals heeft vestigingen in heel Vlaanderen met hoofdkantoor in Aalst.


,,De Belgische overheid zet steeds meer in op gezondheid, veiligheid en duurzaamheid. Zo is er ook een focus op nog beter en frequenter poetsen, zodat de medewerkers van bedrijven en instellingen op een veilige en verantwoorde wijze hun werk kunnen doen.” Terugkijkend vertelt Marco geen seconde spijt te hebben gehad van zijn overstap 13 jaar geleden van een goed betaalde baan in loondienst naar het onzekere bestaan van een eigen bedrijf.


Top tien

Net als eerder als directeur bij Stoffels Cleaning in Nederland, blijken Luc van de Voorde en Marco Apers ook als zelfstandig ondernemers in België succesvol. Cleaning Professionals is inmiddels doorgedrongen tot de top 10 van Belgische schoonmaakbedrijven. De onderneming is groot genoeg om veel kennis en ervaring te hebben en klein genoeg om flexibel te zijn.


Ondernemersbloed

,,Dat de waardering voor schoonmaken steeds verder stijgt betekent ook dat scholing steeds belangrijker wordt. Terwijl voorheen schoonmakers bij wijze van spreken van straat geplukt werden en een schort om kregen, is meer en meer de nadruk komen te liggen op begeleiding en opleiding. Met name dat laatste is erg belangrijk om veilig en goed te kunnen schoonmaken”, onderstreept Marco.


MVO

Cleaning Professionals loopt in de schoonmaaksector voorop op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Bij dit bedrijf zit duurzaamheid in het DNA. De onderneming werkt zo veel mogelijk met biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen en producten die hergebruikt kunnen worden.


Goed personeelsbeleid

Naast milieuzorg ziet het bedrijf op een goed personeelsbeleid en het leveren van diensten van topkwaliteit aan de klant. De medewerkers zijn trots op hun vak en op wat ze dagelijks presteren. Tevreden medewerkers zijn ook goed gemotiveerd. Mede dankzij een goede opleiding zorgen deze medewerkers voor hoge kwaliteit. Dat is in een notendop de achterliggende filosofie van Cleaning Professionals.


Huisbankier

Luc en Marco zijn in 2007 met vrijwel niks begonnen. Het ondernemersbloed gaf echter de doorslag. ,,We stopten onze spaarcentjes in een eigen bedrijf en kregen gelukkig het vertrouwen van huisbankier ING België zodat we een lening aan konden gaan”, zegt Marco. Anno 2020 telt Cleaning Professionals ongeveer duizend medewerkers. Ze maken schoon voor bedrijven, kantoren, winkels en scholen. De onderneming heeft ruim 2.000 klanten in Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen, Belgisch Limburg en Vlaams Brabant.


KMO land

,,België is een echt KMO land. Ons plan was van begin af aan om kralen te rijgen. Zo hebben we veel kleine schoonmaakbedrijven gekocht, bijvoorbeeld bedrijven die geen

opvolging hadden, niet durfden te investeren, niet voldoende middelen hadden om

problemen te tackelen of op omvallen stonden. In 2007 namen we met Cleaningboy

uit Kortrijk het eerste bedrijf over, met meer dan 100 werknemers. Een jaar later gevolgd door drie kleinere overnames.”


Open communicatie

De beide compagnons hadden fors geïnvesteerd in 2008, terwijl een financiële en economische crisis zich aandiende. ,,Met name ook doordat Luc zorgde voor een

goede open communicatie met de bank, met maandelijks netjes alle cijfers op een

rijtje, kregen we uitstel van afbetaling van ING België. Dat gaf rust”, blikt Marco Apers

terug.


Rijke ervaring

Alvorens voor zichzelf te beginnen hadden de beide compagnons al een rijke ervaring op directieniveau achter de rug in de schoonmaakbranche. Al in hun tijd bij Stoffels Cleaning zorgden ze ervoor dat schoonmaken steeds serieuzer werd genomen en dat er werd geïnvesteerd in mensen. De betrokkenheid van de medewerkers werd vergroot, die daardoor ook meer trots op hun baan werden. En tevreden medewerkers zorgen voor een hogere arbeidsproductiviteit en tevreden klanten.


Vaktechnische opleidingen

,,Sinds 1985 hebben we veel vaktechnische opleidingen gevolgd. Wij weten heel goed wat schoonmaken is, terwijl het bij veel hedendaagse managers juist aan vakkennis ontbreekt. Eén van onze sterke punten is dat we weten wat er op de werkvloer gebeurt”, vertelt de afscheid nemende bestuurder.


Complementair

Marco Apers en Luc van de Voorde zijn complementair aan elkaar. De ene is commercieel technisch onderlegd en de andere is de financiële specialist. Na een vliegende start in 2007 en de crisis van 2008 werd Cleaning Professionals in de daarop volgende jaren opgestuwd in de vaart der volkeren.


Kracht

De kracht is dat Luc zorgt voor een gedegen financiële huishouding en Marco de operationele zaken op orde heeft. ,,We spelen kort op de bal en zorgen voor transparantie

richting de stakeholders. Ook als het eens minder gaat met de cijfers, wordt daar open over gecommuniceerd”, onderstreept Marco.


Cultuur

Naast autonome groei werden steeds meer bedrijven aan de Cleaning Professionals

groep toegevoegd door fusies en overname van kleine en middelgrote bedrijven. Diverse

zusterbedrijven werken nog steeds onder eigen naam en logo. ,,We hebben er bewust

voor gekozen om de kantoren en de medewerkers over te nemen. Ieder bedrijf heeft

zijn eigen cultuur. Het is telkens een uitdaging om de verschillende culturen bij elkaar

te brengen en er op geleidelijke wijze een Cleaning Professionals saus over te gieten.”


Bakker om de hoek

Het zou kapitaalsvernietiging zijn om de oude logo’s van vertrouwde schoonmaakbedrijfjes

zomaar overboord te gooien, vervolgt Marco. ,,Ons segment is ‘de bakker om de hoek’: we hebben vrijwel alleen kleinere klanten. In tegenstelling tot de grote spelers is onze organisatie daar ook op ingericht. We zijn flexibel en staan altijd paraat. Wij zijn in feite de bakker om de hoek. We staan dicht bij de klant en het poetsen gebeurt ook door mensen die om de hoek wonen.”


Marktleider kleine klanten

"Cleaning Professionals is uitgegroeid tot marktleider in het bedienen van kleine klanten, maar in onze manier van werken en het benaderen van onze klanten zijn

we klein gebleven. Men kan bij ons altijd terecht voor een snelle adequate dienstverlening.

Wij weten wat een ondernemer of middenstander nodig heeft. Variërend van een metaalbedrijfje tot een kledingzaak”, vult Peter Augusteyns aan.


Grotere klanten

,,Uiteindelijk ondervinden wij ook dat steeds meer grotere bedrijven bij ons komen aankloppen. Ook deze bedrijven hebben nood aan een leverancier met een vlakke structuur

waarin medewerkers met brede beslissingsbevoegdheden als een soort kleine ondernemers onmiddellijk kunnen inspelen op de wensen van de klant”, legt Peter uit.


Sectoren

Naast sectoren als zakelijke dienstverlening en retail is Cleaning Professionals ook actief

in transport & logistiek en haven & industrie. ,,Zo zijn we ook vertegenwoordigd in de

havens van Gent, Oostende en Zeebrugge. Tevens zorgen we voor de dagelijkse schoonmaak op de Internationale Luchthaven van Oostende-Brugge en dankzij de recente overname van Cityservice behoren ook aan de Internationale Luchthaven van Antwerpen gelieerde bedrijven tot onze klanten(portefeuille)”, vervolgt de Vlaming.


Werkgelegenheid

Cleaning Professionals is het best renderende schoonmaakbedrijf van België, gaat Marco verder. Niet alleen succesvol qua groei, maar ook qua winstgevendheid. ,,Hetgeen we verdienen wordt opnieuw geïnvesteerd. Zo dragen we ook bij aan werkgelegenheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”


Klantenspreiding

De continuïteit van het bedrijf staat voorop. Dat wordt versterkt door een enorme

klantenspreiding. ,,Tot ons klantenbestand behoren ook enkele grote bedrijven, mede

doordat we zo fijnmazig zijn georganiseerd in heel het land. Het voordeel is echter dat we daar met in totaal 2.000 klanten niet van afhankelijk zijn”, benadrukt de Hulstenaar.


Schelderadarketen

Cleaning Professionals heeft sinds vorig jaar in samenwerking met Stoffels Bleijenberg uit Vlissingen ook de Schelderadarketen als klant. Het is een keten van radarposten in het

Scheldegebied in Nederland en Vlaanderen. De Schelderadarketen bestrijkt op de Noordzee het gebied langs de kust van de Belgisch-Franse grens tot aan Walcheren en

stroomopwaarts over de Westerschelde het gebied tot aan de Kallosluis in Antwerpen.


Stoffels Bleijenberg

Via de radarposten wordt het scheepvaartverkeer begeleid met als bestemming

de havens van Zeebrugge, Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen. ,,Cleaning

Professionals poetst de Belgische kant van de Schelderadarketen, Stoffels Bleijenberg

het Nederlandse gedeelte”, licht Marco toe.


Kwantum

Ook met betrekking tot de Nederland-Belgische winkelketen Kwantum is er een grensoverschrijdende samenwerking tussen Stoffels Bleijenberg en Cleaning Professionals. Laatstgenoemd bedrijf neemt het schoonmaken van alle 13 Vlaamse woonwinkels van Kwantum voor haar rekening.


Opvolger

Peter Augusteyns is sinds 1 oktober de opvolger van Marco Apers in de dagelijkse aansturing van Cleaning Professionals. Marco blijft wel als adviseur bij het bedrijf betrokken. Peter heeft alle ups en downs van het bedrijf vanaf het begin van nabij meegemaakt. Hij is vanaf het eerste uur werkzaam voor Cleaning Professionals en was ook mede-aandeelhouder van een bedrijf dat in 2008 werd overgenomen door Luc van de Voorde en Marco Apers.


Operationele luik

Omdat Peter Augusteyns al verschillende jaren als algemeen directeur samen met

Marco het operationele luik van Cleaning Professionals aanstuurde, zorgde dit bij de

effectieve overdracht voor behoud van rust en stabiliteit binnen de organisatie.


Rust en stabiliteit

,,Zowel bij onze autonome groei als bij de overname van de (veelal kleine) schoonmaakbedrijven zijn rust en stabiliteit de pijlers waarop Cleaning Professionals is gegrondvest. Het spreekt dan ook voor zich dat we verder gaan op de ingeslagen weg. Onze prioriteit ligt bij de continuïteit van de onderneming en het welbevinden van onze medewerkers en klanten”, aldus Peter Augusteyns.


Vestigingen

Cleaning Professionals heeft naast de hoofdvestiging in Aalst, ook kantoren in Brugge, Wevelgem, Oostende, St. Niklaas, Brasschaat en Dessel. Verder heeft zusterbedrijf Glanzer vestigingen in Zandhoven, Lier en Antwerpen. Daarnaast heeft zusterbedrijf Astroclean nog een vestiging in St. Niklaas.


Cityservice

Recentelijk is Cityservice uit Antwerpen door Cleaning Professionals overgenomen. Uiteraard met behoud van de werkgelegenheid en respect voor de cultuur van het overgenomen bedrijf.


201119-Seaport 7-2020-Cleaning Professio
.
Download • 412KB

bottom of page